tisdag 24 november 2009

Tokbak!

Igår var jag hemma hos familjen Lundgren-Holm och bakade med Veronica! Så mysigt, så! Vi ställde till med storbak inför julen och det blev både bondkakor, polkabräck, fudgekaka, minthjärtan och mina favvisar Marianne-tryffel. Vi bakade hela kvällen och jag kom trött i säng vid tolvsnåret.
Veronica lärde jag känna när vi bodde på Valstavägen, i portarna brevid varandra. Vi födde barn samma dag, hon en liten Casper och jag lilla Elise. Vi hängde varje vecka och ofta pysslade vi! Sen insåg både de och vi att lägenheterna vi bodde i blivit för små... Det var dags att flytta till större. Vi tog vårt pick och pack till Sigtuna och de flyttade åt andra hållet, till Väsby samma helg. Nu ses vi inte så ofta eftersom Veronica jobbar (alldeles för mycket!). Men det är alltid lika roligt och mysigt när vi väl finner tiden!

Jag tänkte med att jag skulle dela med mig av receptet på tryfflarna! De är helt oslagbara, speciellt om man gillar Marianne...

Marianne Tryffel
2 dl grädde
200 g mörk choklad
200 g ljus choklad
150 g krossad Marianne

Koka upp grädden och smält ner chokladen. Låt svalna av och häll sedan i den krossade Mariannen och ställ kallt så att de stelnar. Sedan rulla små bollar och rulla dem i antingen florsocker eller kakao! Förvara svalt.

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Oj! Jag blir imponerad av detta ståhej. Vi får se om det blir lika effektivt imorgon:) Kram M

    SvaraRadera
  2. Oh missat läsa här på sistone men nu har jag läst ikapp. Vilket fint inlägg. Det var verkligen supertrevligt och smarrigt blev det. Hör och häpna, det mesta finns kvar än! *lite stolt faktiskt* Du är en underbar vän och jag njuter varje gång vi har tid att ses! *kramar om hela familjen*

    SvaraRadera