lördag 23 januari 2010

Ett vitt hem!

Jag älskar den vita inredningsstilen, men det är inte detta jag menar när jag skriver att vi har ett vitt hem idag. Jag skriver om ett alkoholfritt hem, ett hem där våra barn får växa upp och aldrig se sina föräldrar fulla eller där den fd alkoholisten finner en fristad. Det här är varför:

Jag dricker inte alkohol för jag vill inte neka mina barn att smaka på något jag äter eller dricker. Därför är det total nolltolerans här hemma.

Det är en självklarhet att jag eller Jens skulle dagens alla timmar kunna sätta oss i bilen och köra, vare sig det gäller att hämta en vän i knipa eller köra något av våra barn till sjukhuset.

Att dricka kan vara mycket skadligt för kroppen, jag bryr mig om den och ger den därför inte alkohol.

Jag säger alltid nej till alkohol för att inte någon som kämpar med nykterheten ska behöva trilla dit på grupptryck när jag är med. Nej, då bryr jag mig mer om min nästa!

Vi använder oss inte av alkohol för att få "roligare", nej, jag tror att man har roligare utan alkohol. Hur roligt kan det vara att nästa dag vakna upp och inte minnas?

Genom att vi redan nu visar våra barn en nykter livsstil är jag övertygad om att vi har en bättre utgångspunkt att förbjuda våra tonåringar att dricka.

Även om Bibeln aldrig rakt av säger att vi inte ska förtära alkohol finns det ett samvete på min insida som säger att den andliga berusning som Fadern kan ge är allt jag behöver och allt jag söker. Den är mäktig och den är framför allt ren och uppbyggande.

Alkohol är destruktivt och nedbrytande. Om alkohol var en person hade han varit välkommen hos dig, fråde en författare en gång. Mr Alkohol som kör rattfull, misshandlar, mördar och våldtar. Han som ljuger, är otrogen, gör dig sjuk eller beroende. Mr Alkohol hör inte hemma i min familj, han är inte välkommen. Tack och lov är det ingen människa utan bara en dryck, och det är lättare att slänga iväg en flaska än en vän...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar