fredag 22 januari 2010

Stockholms Moské

Igår var jag och lilla Elton med våra bibelskoleklasser på studiebesök i moskén på Söder. Vi fick guidning, eller det blev snarare ett djupt samtal, med en av männen i moskén. Han berättade hur han haft en tuff uppväxt, om sitt helande och sin tro på Gud. Eleverna ställde hans tro på prov med bra och sakliga frågor om framför allt kärlek och frälsning.

Min förhoppning är att han fortsätter tänka på detta, för inom islam kan man aldrig helt säkert veta om man är "frälst" eller inte. Man kan göra goda gärningar och följa Allah, men om det räcker det är upp till Allah på domens dag. Jag är glad för att jag har hittat Jesus, för att jag kan veta att jag är älskad över allt och att jag är frälst. Och det skönaste är att det inte är genom mina handlingar jag blir frälst utan på grund av Guds nåd. När man i alla andra religioner strävar efter att närma sig gud så kom våran till oss i Jesus Kristus och öppnade vägen. Det är det enda som betyder något!

Nu hoppas jag på fler spännande studiebesök!

1 kommentar:

  1. I princip håller jag med dig om skillnaden mellan Bibelns och islams syn på "frälsning", men följande Bibelverser dyker ändå upp i huvudet:

    Fil 2:12 Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er.

    1 Petr 2:2-3 Längta som nyfödda barn efter den rena andliga mjölken, så att ni genom den växer upp till frälsning, då ni nu har smakat att Herren är god.

    Kan man verkligen veta inom kristendomen om man är frälst eller inte? Det finns nog sådana som tror att de är/blir frälsta fast som inte blir det. Eller?

    Matt 7:21-23 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

    SvaraRadera